Innerside out!

13:09 / /


De droom van dr Frankenstein was om mensen te bouwen waarover hij totale controle zou hebben. De droom van elke marketeer is …… Juist, controle over menselijke handelingen, het bepalen van voorkeuren en last but not least controle over de te nemen beslissingen van consumenten. Ik wordt regelmatig wakker met bevlekte lakens, ik heb m gevonden, de buy-button, een knop waarmee invloed kan worden uitgeoefend op gedrag van anderen!
De afgelopen 15 jaar proberen wetenschappers het menselijk gedrag te verklaren door neurologische modellen. Door middel van het meten van hersenactiviteit kan inzicht worden verworven in het verrichten van een handeling, het bepalen van voorkeur en het nemen van een beslissing. Om een meer exacte duiding te geven aan het, nu al aan verval onderhevige begrip neuromarketing, hanteer ik de volgende definitie.

Neuromarketing is meer dan alleen het scannen en analyseren van fMRI scans van het menselijk brein. In mijn ogen omvat neuromarketing alle marketing die rekening houdt met de werking van de hersenen (waaronder: Biomarketing, Sociomarketing, Psychomarketing etc.) Neuromarketing ligt op het snijvlak van psychologie, neurologie en economie. Het onbewuste zichtbaar maken oftewel innderside out!

In de volgende twee filmpjes wordt Tjaco Walvis, neuromarketeer bij marketingbureau THEY, geïnterviewd over neuromarketing.


Interview deel 1


Interview deel 2

0 reacties:

Een reactie posten